Geovent har levererat en speciallösning för tågavgaser bestående av en utsugningshuv med elektrisk lyftanordning .
På DSB hade de en tuff utmaning med avgaser från sina diesellok. Tidigare utrustning fungerade inte korrekt, luftvolymen var för låg – vilket ledde till för höga avgaskoncentrationer. Luftflödet var för lågt och huven var inte utformad för att utföra arbetet korrekt.
MOE Engineers kontaktade Geovent för att få råd och hjälp för att hitta rätt lösning Geovent erbjöd 24 elstyrda huvar, med motoriserad teleskopisk funktion, utformad för att suga ut dieselångor. Det betyder att när tåget kör in i underhållsgaraget sänks huvarna automatiskt till ett läge precis ovanför tågets avgasrör och all gas sugs ut effektivt. När personalen är klar med servicen av tåget höjs huvarna automatiskt och tåget kan lämna garaget.
När lösningen godkändes av MOE skickades den ut på anbud och E. Klink fick därefter uppdraget. Med få korrigeringar låg detta till grund för den efterföljande leveransen.
Under processen har det förts en öppen och positiv dialog mellan alla parter, vilket har gett ett utmärkt resultat och en nöjd kund.
Detta är ytterligare ett exempel på att Geovent är bra på inte bara standardlösningar, utan även speciallösningar.